Твоя бизнес

Важно за правата ни при онлайн пазаруване

Публикувано на 27 март 2019 от Веселина Евтимова

Важно за правата ни при онлайн пазаруване

Знаеш ли какво да направиш, ако не си доволен от играчките за детето, които си поръчал през интернет или ако обувките не ти стават?

Можеш ли да върнеш билет за концерт или да откажеш хотелска резервация? Днес ще ти разкажем повече за правата, които имаш при онлайн пазаруване.

Можеш да върнеш стока без обяснения

Всеки гражданин на Европейския съюз може да върне покупките си направени онлайн или по телефона от търговци в ЕС в рамките на 14 дни и да му бъде възстановена пълната сума. Това може да стане по каквато и да е причина, дори и ако клиентът просто е променил мнението си.

Какво трябва да направим?

В рамките на споменатите 14 дни клиентът трябва да върне стоката на търговеца. Обикновено транспортните разходи за връщане са за сметка на потребителя, а не на търговеца. Но това не е достатъчно. Необходимо е клиентът да уведоми официално онлайн магазина за решението си. Добре е да се използва така нареченият „Стандартен формуляр за отказ“, който търговецът трябва да предостави при покупката. Обикновено той може да се намери на интернет страницата на продавача. Някои компании го изпращат разпечатан със стоката и така улесняват клиентите си.

След като формулярът бъде изпратен до търговеца, той е длъжен да уведоми клиента за получаването му и да възстанови сумата по начина в рамките на 14 дни след като е получено заявлението за отказ. Обикновено това става по начина, по който стоката е платена. Възможно са и изключения, които са въпрос на индивидуална договорка. Например, ако е платено с кредитна карта, може средствата да бъдат преведени по друга сметка на клиента, например дебитна.

Има покупки, които не се връщат

Не всички стоки и услуги, закупени онлайн могат да бъдат върнати. Например, хората не могат да се откажат от билети за самолет или влак, от резервация на хотел или автомобил под наем. Понякога е възможна промяна на резервацията или датата на пътуване, но това става с изрично съгласие на търговеца и, понякога, срещу определена такса.

На връщане не подлежат и персонализирани стоки като ушит по мярка костюм или гравирана ваза. Това е нормално, тъй като търговецът няма да може да ги продаде. Също така не можете да върнете и дискове с филми или музика, които са гледани или слушани. След нарушаване на целостта на опаковката и най-вече на холограмните стикери, с които се маркира оригинален продукт, те стават непродаваеми. Има и други изключения от правилото за отказ и затова е добре клиентът внимателно да се запознае с политиката за връщане на стоки на всеки търговец.

А ако търговецът откаже?

За съжаление може да се случи, да не успеем да се свържем с търговеца или пък да получим отказ за възстановяване на парите. Затова е важно човек да е проучил добре магазина преди поръчката. Ако има реални координати – мейл, телефон и физически адрес, и ясно обяснени права на потребителя, това означава, че на дадения търговец може да се разчита.

В случай че правата ни като клиенти са нарушени, можем да се обърнем към Комисията за защита на потребителите, ако случаят е в България и касае български търговец, или към Европейския потребителски център за трансграничните случаи на територията на Европейския съюз.

А сега ти предлагаме да си припомниш няколко полезни съвета за безопасен онлайн шопинг и предпазване от финансова измама.

Веселина Евтимова

Здравей, аз съм Веселина Евтимова

Здравей, аз съм Веселина Евтимова

Експерт Клиентско изживяване в ПБ Лични финанси

Как управлявам парите си?

Стремя се да бъда отговорен потребител.  Планирам предварително всичките си разходи и обмислям внимателно решенията си за покупки. Поддържам добра кредитна история, за да мога да финансирам бъдещи проекти или разходи, които не съм успяла да планирам добре.

Още мои публикации