Твоя бизнес

Важни ли са хората над 60 години за бизнеса?

Публикувано на 11 септември 2014 от Катя Делипавлова

Picture

Не е тайна, че повечето компании съсредоточават своите маркетингови усилия към клиенти, които влизат в определенията „младежи” и „на средна възраст”. Но дали те не пропускат един сегмент с голям потенциал – хората на възраст над 60 години?

Защо да таргетираме хора над 60 години?

Според проучване на ЕС, пазарното присъствие на възрастните ще се увеличи с 81% до 2030 г., в сравнение с 2005 г., а тази на 18-59 годишните със 7%. Световноизвестният футурист д-р Патрик Диксън, който по покана на БНП Париба Лични Финанси, България изнесе презентация за бъдещето на търговията, добавя: „Днес хората над 70 години физически са много по-млади в сравнение с хората на тяхната възраст пред 15-20 години. Цели поколения пенсионери се наслаждават на всякакви приключения, което в миналото би изглеждало странно, но днес не е. По-възрастните често са много активни, искат да откриват, да научават нови неща и дори да започнат собствен бизнес.”

Днес ритейл компаниите на запад все по-активно таргетират потенциални клиенти на възраст над 60 години. Една от основните причини е, че на пазара просто има много от тях и броят им непрекъснато расте. А и много от тях, особено в западните страни, имат доста пари за харчене. Над 75% от богатството във Великобритания и САЩ се притежава от хора над 65 години като повечето от тях са жени. В Италия се очаква да има над 1 милион жители на възраст над 90 години към 2026 г. Подобна ще бъде демографската картина в Германия и много други държави.

Сляп ли е бизнесът за техните нужди?

Според д-р Диксън, бизнесът все още не полага достатъчно усилия, за да привлече тези клиенти. Например, авиокомпаниите не предлагат достатъчно широки тоалетни за възрастни хора. Освен това, много хотели не са приспособени за посетителите си, които имат затруднения с придвижването. Масова проява на тази „слепота” е и фактът, че много етикети са с дребен шрифт. Стига се до там, че хората над 60 години дори не могат да прочетат бранда на продукта, който ползват.

Могат ли рекламистите да привлекат по-възрастните клиенти?

Факт е, че е много по-трудно да впечатлиш възрастните хора с последните модни тенденции, например. Те се интересуват повече от качеството на продуктите и колко дълго ще могат да ги ползват. Но тези хора са и много лоялни. При тях е много вероятно дълги години да ползват една и съща марка и да я промотират пред своите приятели.

До скоро, основните рекламни визии бяха с много млади хора, които не бяха припознавани от по-възрастните. Те искат да видят образи, на които могат да се доверят – атрактивни и малко по-млади от тях самите, но „с достатъчен опит”. Пример са рекламите на круизни пътувания. Ако всички рекламни визии са с тийнейджъри или млади семейства, защо възрастна двойка би си запазила каюта на кораба?

В същото време на разположение на рекламистите е цяло едно поколение от известни и обаятелни „лица”, които показват какво е да си възрастен и в същото време да изглеждаш „куул”. На Запад подобен пример е Мерил Стрийп, която е над 60 години. В България също има известни певци и актьори, които могат да продадат почти всичко на своите връстници.

Възрастните като служители на ритейл компаниите

Днес в развитите страни все по-често се наблюдава промяна в отношението към възрастните хора като потенциални служители. Работодателите в ритейл сектора оценяват факта, че тези хора по-лесно ще продават на своите връстници и на по-възрастните. В много магазини могат да се срещнат възрастни служители, тъй като те се справят много добре при предоставянето на информация и насочването на клиентите. Те са търпеливи, имат много знания и добре разбират нуждите на посетителите.

Какви са потребителските и житейските навици на различните поколения, можете да научите и от анализа на 50-60 годишните.

Катя Делипавлова

Здравей, аз съм Катя Делипавлова

Здравей, аз съм Катя Делипавлова

Занимавам се с управление на онлайн съдържание и общности в БНП Париба Лични Финанси, България.

Как управлявам парите си?
Вярвам, че човек трябва да спазва няколко важни правила, за да се радва на стабилно финансово здраве. Най-важното за мен е да харча разумно и да не се поддавам на емоционални покупки.

Още мои публикации