Твоя бизнес

Как са се променили потребителските ни навици за последните 10 г.?

Публикувано на 23 юни 2015 от Катя Делипавлова

Как са се променили потребителските ни навици за последните 10 г.?

Според данни на Националния Статистически Институт, за последните 10 години сме подобрили стандарта си на живот.

Потреблението в страната се е увеличило в няколко основни направления:

Купуваме повече дрехи и обувки

Най-голямо увеличение в потреблението се наблюдава в покупките на дрехи, въпреки поскъпването им с около 44%.

Според данните, два пъти са се увеличили покупките на кожени обувки, като се има предвид, че са поскъпнали с 37%. През разглеждания период дамите са си купили 4 пъти повече рокли за сметка на официалните костюми.

Мъжете също не остават по-назад от жените и отделят повече пари за своето облекло. За последните 10 години те са купили с 40% повече сака и с 46% повече панталони, въпреки увеличението на цените им със съответно 74% и с 50%. Що се отнася до потреблението на мъжки обувки – там ръстът е двоен като при дамите.

Причината за това е, че доходите на потребителите са по-високи от инфлацията. Цените са се повишили с 51% за последното десетилетие, а средният доход на един член от семейството се е увеличил със 172% – от 318 лева през декември 2004 г. до 865 лева за същия месец на 2014 г.

Пътуваме повече

Данните на НСИ показват, че въпреки 70%-ното увеличение на горивата за последните десет години, потреблението на бензин и дизел е скочило със 155%. У нас през изминалата година се наблюдава и ръст на покупката на автомобили с 9%. При сумата, която българите отделят за автомобили втора ръка, също се наблюдава увеличение. Според търговците на употребявани коли, покупките на стойност под 5 000 лева са все по-голяма рядкост. Най-често сделки се сключват в ценовия диапазон 8 000 – 30 000 лева.

Колко харчим за храна

Анализираните данни показват, че отделяме три пъти повече средства за храна. През 1999 г. потребителите са давали за хранителни продукти средно по 573 лева, а към края на миналата година тази сума вече е около 1500 лева. Най-купувани продукти според НСИ са месото, плодовете и зеленчуците. Значително е паднала консумацията на сол и захар. Тези данни навеждат на мисълта, че все повече българи се стремят да се хранят балансирано и здравословно. Дори консумацията на хляб намалява. Според данните за миналата година всяко семейство е изяло средно 130 хляба, а преди десет години бройката е била 200, когато и цената му е била с около 20% по-ниска.

Емоциите на потребителите са сред основните фактори, които влияят на решението за покупка. Търговците също са се развили в тази насока - те познават все по-добре клиентите си и се стремят да отговорят на нуждите им. Според футуриста д-р Патрик Диксън, предстоят промени за хипермаркетите.

Катя Делипавлова

Здравей, аз съм Катя Делипавлова

Здравей, аз съм Катя Делипавлова

Занимавам се с управление на онлайн съдържание и общности в БНП Париба Лични Финанси, България.

Как управлявам парите си?
Вярвам, че човек трябва да спазва няколко важни правила, за да се радва на стабилно финансово здраве. Най-важното за мен е да харча разумно и да не се поддавам на емоционални покупки.

Още мои публикации