Твоя бизнес

какъв е бумът на електронната търговия

Публикувано на 25 септември 2014 от Биляна Руженова

Picture

През последната година електронната търговия в България отчете едни от най-бързите темпове в цяла Европа, отбелязвайки средногодишен ръст от около 20%.

Това показват данните на Националния статистически институт, а прогнозите са процентът да продължи да нараства и в бъдеще.

Тази тенденция се доказва и от множеството новосъздадени сайтове за продажба на разнообразни по вид стоки. Като освен през лаптоп, все повече български потребители пазаруват и през мобилните си устройства.

Тенденциите в онлайн търговията

Във Великобритания 10% от търговията се осъществява онлайн, а в България ситуацията е идентична. Това сподели световноизвестният футурист д-р Патрик Диксън по време на презентацията си в София, където по покана  на БНП Париба Лични Финанси, България представи тенденциите в онлайн търговията.

Според проучванията, които той представи, 81% от хората в Европа и Северна Америка, на възраст 16-24 години, са използвали интернет за пазаруване, като средно са купували по два продукта на седмица. През 2012 г. 9% от населението на света е пазарувало през Интернет, а ежегодният ръст на този сегмент от потребителите е 2,5%.

Какво пазаруват българите през онлайн пространството?

Д-р Патрик Диксън има точен отговор на това: „Проучвания показват, че 63% от хората в България, които пазаруват онлайн, купуват дрехи и спортни стоки. 31% правят и плащат туристически резервации, 26% пазаруват книги, учебници и списания, а 15 % купуват билети за концерти и представления.”

Сравняването на цените е една от основните причини за растежа на онлайн пазаруването. Само в България има над 100 уеб сайта за сравняване на цените. Те са предизвикателство за бъдещето на търговията, защото са изключително важни за клиентите, според д-р Диксън.

Как се променя пазаруването?

С развитието на технологиите, мобилните устройства и социалните мрежи, пазаруването като цяло се промени и видоизмени. Преди да направи своя избор за покупка на дадена стока, клиентът прави няколко лесни и бързи проучвания. С няколко клика на мобилния си телефон той може да прочете всичко за желания от него продукт, да се консултира с приятелите си в социалните мрежи, да види всички негативни и положителни отзиви за избраната от него стока и на края да избере най-изгодния за него вариант за покупка.

Някои потребители дори приемат традиционните магазини само като шоурум. Те виждат на живо продукта, оглеждат го и след това, с помощта на мобилното си устройство правят най-изгодната покупка от онлайн магазин. Това от една страна задълбочава интеграцията между физическото и виртуалното пазаруване, а от друга възниква въпросът „Ще изместят ли интернет реалните магазини?“.

Освен развитието на технологиите и иновативните канали за продажба, за бумът в онлайн пазаруването допринася и възможността все повече стоки да се купят на изплащане.

Биляна Руженова

Здравей, аз съм Биляна Руженова

Здравей, аз съм Биляна Руженова

Работя като Онлайн Маркетинг Мениджър в БНП Париба Лични Финанси, България.
Как управлявам парите си?
Винаги имам ясна цел за какво трябва да похарча парите си или за какво трябва да ги спестя. Това ми помага да управлявам разумно и отговорно личните си финанси.


Още мои публикации