Твоя бизнес

Big data ще промени ли бизнеса?

Публикувано на 23 октомври 2014 от Биляна Руженова

Picture

Днес промените във всяка сфера на живота се случват много по-бързо в сравнение, с който и да е период от човешката история, и няма бизнес сектор, който да не е засегнат от тях.

Развитието на технологиите и интернет повлияха значително на комуникациите, забавлението, образованието, търговията и много други сфери на живота. Вече всички хора са по-близо един до друг благодарение на смартфоните, социалните мрежи, преносимите устройства и т.н. Но има и една друга близост, която ще става все по-ясно изразена – тази между компанията и клиента.

Търговските компании бързо оцениха огромните възможности, които им предоставят новите технологии и на практика неограниченият достъп до интернет в развитите държави. Освен това, те осъзнаха, и че ръстът на бизнеса е свързан с познаването на клиента, който вече има достъп до огромно количество информация и може да открие мнение за продукт или услуга навсякъде и по всяко време. Затова водещите търговци се стремят да познават своите потребители колкото се може по-добре. За тях е ценно да знаят какво искат хората, кога пазаруват и какви са техните предпочитания. Така те могат да превърнат пазаруването от масово явление в персонално изживяване за отделния клиент.

Как компаниите получават тази информация?

Интернет дава възможност на компаниите да проведат една по-задълбочена комуникация с клиентите си, да анализират потребителските им навици и така да преценят точно какво, къде и кога да им предложат. За целта бизнесът събира т.нар. Big data (големи данни) за клиентско поведение, информация за мобилни плащания, местоположение и много други.

Често потребителите доброволно споделят тази информация чрез смартфоните си. Приложенията за споделяне на местоположението дават информация къде ходи конкретният човек. Споделянето на снимки показва какво си е купил или би искал. Коментарите във форуми и социални мрежи дават информация за неговия вкус.

Освен това, днес много продукти, закупени онлайн, вече се маркират с безжични стикери, които позволяват на търговците да проследяват стоките. Така те събират допълнителна информация за потребителите. Скоро тази тенденция няма да се наблюдава само в търговията, но и в производството. Това разказа световноизвестният футурист д-р Патрик Диксън по време на презентацията си в София, по покана на БНП  Париба Лични Финанси, България.

Според д-р Диксън, 90% от данните на Земята за цялата човешка история са събрани през последните 2 години. Търговците на бъдещето ще се възползват от тази информация, за да се доближат до отделния човек и да му предложат приятно клиентско изживяване – от изготвянето на индивидуална оферта до получаването на продукта.

За потребителите е важно да са сигурни, че данните им ще бъдат защитени и с тях няма да се злоупотребява, а ще бъдат използвани само за изготвянето на търговска оферта. Ето защо, за да достигнат до нужната им информация, компаниите трябва първо да изградят доверие с клиентите си.

Различните поколения потребители притежават различни навици, особено когато става въпрос за онлайн пазаруване.

Ето част от темите, с които трябва да се запознаят търговците, за да изградят адекватни продажбени стратегии: „Как пазаруват 20-30 годишните?“ и „Как да достигнем до 30-40 годишните потребители?“.

Биляна Руженова

Здравей, аз съм Биляна Руженова

Здравей, аз съм Биляна Руженова

Работя като Онлайн Маркетинг Мениджър в БНП Париба Лични Финанси, България.
Как управлявам парите си?
Винаги имам ясна цел за какво трябва да похарча парите си или за какво трябва да ги спестя. Това ми помага да управлявам разумно и отговорно личните си финанси.


Още мои публикации